RAL bv, een lakbedrijf uit Eeklo, gebruikte al een aantal jaar de ingebouwde shopfloor control van Ridder iQ voor de aansturing van de productie. Maar steeds vaker botsten zij tegen de grenzen van de mogelijkheden binnen hun ERP systeem aan. Daarom vroegen zij aan TRI-S om een nieuwe interface te bouwen bovenop Ridder iQ. De vraag? Een betere afstemming op de noden van de werkvloer, wel nog steeds met volledige integratie met Ridder iQ.

De grenzen van Ridder iQ op vlak van customisation

Het lakbedrijf RAL uit Eeklo werkte al een aantal jaren met Ridder iQ, onder andere ook met de shopfloor control module voor de aansturing van de productie. Maar na verloop van tijd botsten ze op de grenzen van dit ERP-systeem. Er kwamen een aantal gebreken aan de oppervlakte waardoor Ridder iQ minder en minder paste bij de werkwijze van RAL op de werkvloer.

Helaas schoten ook de customisation mogelijkheden van Ridder iQ tekort om de nodige aanpassingen door te voeren. Daarom klopte RAL aan bij TRI-S. Hun vraag? Een nieuwe Shopfloor control user-interface ontwikkelen die via de SDK van Ridder iQ communiceert met het onderliggende ERP systeem.

De maatwerk user interface bovenop Ridder iQ

Deze user interface op maat van RAL komt als een laag bovenop Ridder iQ te liggen. Het is dus geen apart pakket dat er volledig naast staat met zijn eigen database, gebruikersbeheer, ... We letten hierbij in het bijzonder op het vermijden van dubbele informatie. De data en de documenten worden uit Ridder iQ opgehaald en weggeschreven zodat er steeds slechts één bron van waarheid is.

De custom shopfloor user interface lijkt grotendeels op de oorspronkelijke shopfloor control van Ridder iQ. Zo konden de gebruikers er bij de overstap meteen mee aan de slag zonder bijkomende opleiding.

Toch zijn er een paar belangrijke toevoegingen gebeurd:

  • Je kan de vensters 'lostrekken’ en op afzonderlijke schermen plaatsen. In de werkplaats zijn de werkposten uitgerust met meerdere schermen. De nieuwe shopfloor control laat toe om de lijst van de bewerkingen op het ene scherm te zetten, de lijst van het materiaal op een ander scherm, enzovoort.
  • Er is een nieuw systeem om poeders in- en uit te checken. Bij RAL worden de dozen met de lakpoeders gewogen telkens als iemand ze uit voorraad neemt en terugzet. Het verschil in gewicht wordt toegewezen aan de gelakte orders. Zo krijg je een performante en vooral correcte stockopvolging.
  • Via fiches met barcodes kunnen de werkmensen de bewerkingen scannen, zodat ze automatisch in de shopfloor geselecteerd worden.
  • De administratie en verkoop geven opmerkingen en nota’s in het Nederlands in. Maar op de werkvloer zijn ook anderstaligen aanwezig.
    Door gebruik te maken van de Azure AI Translator worden deze teksten meteen naar het Engels, Bulgaars of andere talen vertaald.

Door de introductie van dit maatwerk kan RAL sneller inspelen op nieuwe opportuniteiten in het atelier om de productiviteit op te krikken. Dit door de interface gebruiksvriendelijker te maken en de nauwkeurigheid van de informatie te verbeteren.

Wil je ook optimaal gebruik maken van Ridder iQ met oplossingen op maat van je bedrijf? TRI-S helpt je hiermee verder. Contacteer ons nu.

Schematische voorstelling koppeling Ridder iQ met shopfloor gebruikersinterface
Schermafdruk van de nieuwe shopfloor gebruikersinterface

Wil je meer weten ?
Wil je je bedrijfsvoering naar een hoger niveau tillen?

Neem vandaag nog contact met ons op en ontdek hoe we jouw bedrijf kunnen transformeren met onze expertise in IT-development.